"Voortbewegingstoestellen in de wegcode"

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ophm
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"Voortbewegingstoestellen in de wegcode"

Message par ophm »

Excusez-moi, mais crains des problèmes...

On veut nous qualifier comme vehicule à vitesse lente (lisez: plus lente qu'un velo) :x

Y-a-t-il quelqu'un qui sais plus?

à lire sur VRT teletexte:

158 tt-EEN 158 wo 30 nov 23:08:27
politiek ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

"VOORTBEWEGINGSTOESTELLEN" IN WEGCODE
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
De wegcode krijgt er een nieuw begrip
bij: "voortbewegingstoestellen".

Daarmee worden onder meer rolschaatsen,
elektrische steps, of rolstoelen
bedoeld.

Minister Renaat Landuyt (SP.A) van
Verkeer wil met het begrip
"voortbewegingstoestellen" hun plaats
in het verkeer regelen.

Het begrip wordt ruim gedefinieerd om
ook te kunnen slaan op nieuwe
toestellen.

"Voortbewegingstoestellen" moeten wel
een lage snelheid hebben.

Volgende Binnenland Buitenland Economie
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Message par pipeau »

Merci pour ces infos, on vas regarder ça à la loupe ! 8)
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Message par ophm »

quelqu'un sur le Belgianinlinecenter.be forum parlait de 12 km/h.

on applaudi?!?
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Message par nicodache »

oui, on applaudit.
ca vaut bien ca.

et applaudir avec les mains, les pieds, les fesses et les oreilles si possible... qu'ils nous entendent bien ;)
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Mowglish
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Message par Mowglish »

Si j'ai bien compris, le patin à roulettes risque d'être assimilé à un "moyen de locomotion lent" tel que le fauteuil roulant avec tout ce que cela induit en termes de place et droit de circulation sur la voie publique...

S'agit-il d'une proposition concrète de loi du ministre flamand de la mobilité RENAAT LANDUYT ?
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Message par pipeau »

Apparement celà vient à l'origine du fait qu'il y aie eû par décision de justice l'obligation légale d'avoir une assurance RC pour l'utilisation de trotinettes et chaisses electriques ou de véhicules motorisés circulant à + de l'allure du pas... Et qu'il n'y aie pas de réglement similaire pour les cyclistes...
http://www.dekamer.be/doc/CCRI/pdf/51/ic458.pdf
Page 9 (numerotée 5)

Suite, un projet d'arrêté royal est à l'étude pour TOUS les dispositifs de locomotion...
http://www4.dekamer.be/doc/CCRI/pdf/51/iC640.pdf
Page 10 (numérotée 6)

J'ai pas trouvé le projet d'arrêté royal... Quelqu'un à un lien que l'on puisse en savoir la teneur exacte et la sauce à laquelle nous risquons d'être mangés ? :?
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Message par atari »

Mowglish a écrit : S'agit-il d'une proposition concrète de loi du ministre flamand de la mobilité RENAAT LANDUYT ?
chuchotezz Histoire de ne pas froisser les susceptibilités communautaires fdggfd, Renaat Landuyt est ministre de la mobilité au niveau fédéral :wink:
>> http://www.youtube.com/watch?v=legLvV-SL6c <<
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Message par pipeau »

atari a écrit :
Mowglish a écrit : S'agit-il d'une proposition concrète de loi du ministre flamand de la mobilité RENAAT LANDUYT ?
chuchotezz Histoire de ne pas froisser les susceptibilités communautaires fdggfd, Renaat Landuyt est ministre de la mobilité au niveau fédéral :wink:
Et son site est tweetalig ! http://www.ministerlanduyt.be/fr/media.php?media

Je fouille dans les projets de loi déposés à la chambre mais toujours rien... http://www..dekamer.be

apparement ça été envoyé au région pour consultation, peut-être sur les sites des régions alors ? :?
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Chris
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Message par Chris »

ils doivent demander les résultats des tests de vitesse faits à Namur il y a 2 ou 3 ans (je ne sais plus :oops: ) :lol:
ou alors on leur propose de suivre Aiki, Mowg, ... & co peut-être réviseraient-ils l'aspect "lenteur" du moyen de transport :wink:
[url=http://picasaweb.google.com/Chris.rouliroula]Mes photos[/url]
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Message par LSZ »

Il faut quand même bien avoué qu’à part quelques extraterrestres se déplacer en roller est quand même plus lent qu'en vélo ou un simple cycliste peut déjà atteindre les 25-30Km/h sans trop d'effort. Mais surtout le mode de déplacement avec des mouvements latéraux des pieds peut poser plus de difficulté à l'intégration de ce mode de déplacement sur nos routes...
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nicodache
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Message par nicodache »

bein j'vais sans doute t'étonner, mais je vais plus vite à patin qu'à vélo (enfin, ca serait le cas si j'avais des patins corrects, pas des trucs de street avec deux roues de 60 :/)

surement une question de position ou d'habitude, mais voila quoi, je sens que j'ai plus facile à avancer en rollo qu'en vélo ;)
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pipeau
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Message par pipeau »

LSZ a écrit :Il faut quand même bien avoué qu’à part quelques extraterrestres se déplacer en roller est quand même plus lent qu'en vélo ou un simple cycliste peut déjà atteindre les 25-30Km/h sans trop d'effort. Mais surtout le mode de déplacement avec des mouvements latéraux des pieds peut poser plus de difficulté à l'intégration de ce mode de déplacement sur nos routes...
Un cycliste en ville il se déplace à la même vitesse que nous : 15-20 km/h , et concernant les mouvements latéraux, on ne prends même pas la largeur de 2 vélos cote à cote, et généralement quand une voiture arrive derrière tu arrête de pousser pour la laisser passer. Les automobilistes doivent simplement penser à nous dépasser comme ils dépassent des cyclistes ou d'autres voitures plutôt que de vouloir nous dépasser coûte que coûte en nous frôlant parce qu'il y a des voitures qui arrivent en face... partageons de la rue ! tytrytr
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Message par jipe »

Pour info, lors des RP on roule en moyenne a 14-15kmh (arrets decomptes bien sur) et une RP c'est un rythme lent.

La moyenne d'un roller experimente (= quelqu'un qui utilise regulierement ses rollers pour se deplacer) se situe entre 20 et 30kmh c'est a dire similaire a celle d'un cycliste normal (c'est a dire ni le papy en velo, ni le pseudo maillot jaune en moule bite, = celui qui utilise aussi son velo pour se deplacer).

Je ne vois aucune raison de faire une difference entre velo et roller: aucun n'est motorise, vitesse semblable, utilisation semblable (= de loisir a sport en passant par moyen de deplacement), pas d'assurance obligatoire pour les cyclistes non plus...
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Message par LSZ »

Ok mon impression vient surement du fait que pour la même vitesse je dois faire beaucoup plus d'effort en roller qu'en vélo et les risques de tomber ou de s'accrocher à quelque chose sont alors plus accrus.

Maintenant je ne fais pas du roller depuis que j'ai 3 ans mais plutôt depuis 3 ans...

En tant que conducteur de voiture je me sens plus à l'aise également de dépasser un cycliste qu'un rolliste.
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Message par jipe »

Tiens pour info, j'ai ete rouler cette apres-midi et au lieu de regarder la vitesse moyenne, la vitesse max... j'ai fait attention a la vitesse minimum et bien a un rythme balade et seul (donc pas d'aspiration), en dehors des freinage/re-demarage, j'ai roule en fait toujours a plus de 12kmh et ce meme en montee.

Sur base de cette constatation, j'ai aussi examine les graphiques de vitesse du logbook de mon forerunner: meme constatation, la aussi on vois clairement que la vitesse, hors freinage/re-demarage est quasi en permanence superieure a 12kmh. Et la j'ai des milliers de km (j'ai mon forerunner depuis fin mars 2004) sur toute sorte de trajet qui le prouve.

=> le roller n'est definitivement pas un moyen de deplacement lent :!:
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ophm
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Message par ophm »

LSZ a écrit :Ok mon impression vient surement du fait que pour la même vitesse je dois faire beaucoup plus d'effort en roller qu'en vélo et les risques de tomber ou de s'accrocher à quelque chose sont alors plus accrus.

Maintenant je ne fais pas du roller depuis que j'ai 3 ans mais plutôt depuis 3 ans...

En tant que conducteur de voiture je me sens plus à l'aise également de dépasser un cycliste qu'un rolliste.
Un roller est tout a fait différent qu'un cycliste. Oui nous sommes plus larges (désavantage), mais nous ne laissons rien sur le trottoir s'il faut entrer quelque part (avantage). Un peut de respect pour les differences et on y est.

Et si vous roulez souvent en ville, comme Louvain ou il y a énormement de cyclistes, vous y découvrez que vous passeriez beaucoup de cyclistes en vous seriez probablement aussi passée par d'autres. On se bouge vraiment à une vitesse comparable.

Pour finir: n'oubliez pas, qu'un automobiliste doit toujours laisser d'espace au roller ou au cycliste. Ce n'est pas parcequ'on voit 50cm de large libre, qu'on puisse déjà passer un cycliste. Même en ce cas on est obligé de rester derriere et de patienter.

grts,
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Message par ophm »

Hello

Le ministre à répondu. Est e qu'il y a quelqu'un qui sait traduire peut-être? Il n-y-a pas beaucoup d'important dans la réponse, saufe qu'il ecoute surtout l'organisation 'www.jesuispour.be'.

J'espère qu'ils s'informe sur le sujet.

salutations

***********************************************
Geachte heer Persoons,

In navolging van uw mail van donderdag 1 december kan ik u het volgende
melden.

Inlineskates zullen inderdaad tot de groep van de voortbewegingstoestellen
behoren. Het voordeel van het toevoegen van deze categorie aan de wegcode
is dat duidelijker zal worden hoe gebruikers van deze vervoersmiddelen zich
moeten gedragen in het verkeer.

Voor niet-gemotoriseerde voortbewegingstoestellen geldt geen absolute
snelheidslimiet. Wanneer deze vervoersmiddelen stapvoets voortbewegen,
horen ze thuis op het voetpad. Rijden ze sneller, dan dienen ze zich te
gedragen als een fietser, en dus op het fietspad te rijden. Uw voorstel om
het statuut van fietser toe te kennen aan rolschaatsers, maakt dus deel uit
van de aangekondigde aanpassing van de wegcode.

Concreet komt het er op neer dat u, wanneer u zich verplaatst met uw
skeelers, thuishoort op het fietspad. U dient zich net als de overige
gebruikers van het fietspad aan de aangeduide maximumsnelheid te houden.

Ik wil hier wel opmerken dat ook fietsers en voortbewegingstoestellen die
zich dienen te gedragen als fietsers, gebonden zijn door artikel 10 van de
wegcode. Dit betekent dat de snelheid waarmee men zich voortbeweegt,
aangepast moet zijn aan de aanwezigheid van andere weggebruikers, de
weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de
verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg en de staat van zijn
voertuig. Men dient ook in alle omstandigheden te kunnen stoppen voor een
hindernis die kan worden voorzien.

Indien u op de hoogte wil blijven van de allernieuwste ontwikkelingen
omtrent dit thema of mijn mobiliteitsbeleid in het algemeen, zou ik u graag
mijn eigen website www.ministerlanduyt.be aanraden.

Ik zou ook graag van de gelegenheid gebruik maken om u uit te nodigen om uw
stem te laten horen voor meer verkeersveiligheid. Dit kan u doen door u aan
te melden op de website www.ikbenvoor.be die ik samen met het BIVV heb
opgestart. Via dit initiatief wil ik alle mensen, verenigingen en bedrijven
die willen ijveren voor een veiliger verkeer samenbrengen. Daardoor kunnen
deze verschillende krachten op een beter gecoördineerde manier worden
aangewend waardoor de impact op de verkeersveiligheid enkel kan groeien.

Ik hoop u met dit antwoord van dienst te zijn en u als minister van
Mobiliteit niet teleur te stellen. Indien u nog verdere vragen, opmerkingen
of suggesties heeft, laat dan zeker niet na om mij opnieuw te contacteren.

Met vriendelijke groet,



Renaat Landuyt
Minister van Mobiliteit




---------------
Barbara De Clerck
Secretariaat en Beleidscel van Minister van Mobiliteit Renaat Landuyt
Secrétariat et Cellule Stratégique du Ministre de la Mobilité Renaat
Landuyt
Brederodestraat 9, 1000 Brussel
Tel: + 32 (2) 237 67 52
Fax: + 32 (2) 230 18 24
www.ministerlanduyt.be
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Message par ophm »

Une nouvelle réponse du cabinet:

----------------------------------------------------
Onderwerp: antwoord op uw bericht over voortbewegingstoestellen en
skaten op de weg


Mijnheer Persoons,

Minister Landuyt heeft me gevraagd om u onderstaand antwoord op uw mails van
6 december en 23 december 2005 toe te sturen.

Met het nieuwe concept "voortbewegingstoestellen" wil de Minister een plaats
geven in het verkeersreglement aan een hele reeks van gemotoriseerde en
niet-gemotoriseerde hulpmiddelen bij het verplaatsen. Het gaat hierbij om
middelen waarmee men zich niet-gemotoriseerd kan voortbewegen en die toch
geen rijwiel zijn, en om gemotoriseerde hulpmiddelen die niet onderworpen
zijn aan de typegoedkeuring voor twee-, drie- of vierwielige
motorvoertuigen. Met dit nieuwe ruim gedefinieerde concept wordt vermeden
dat het verkeersreglement zou moeten bijgestuurd worden voor elk nieuw
verplaatsingshulpmiddel dat op de markt verschijnt. De steps en
rolschaatsen die sedert 1 januari 2004 uitdrukkelijk in de Wegcode onder
artikel 2.15.2 ingevoerd werden, worden nu opgeslorpt door het nieuwe
concept : zij behoren tot de niet-gemotoriseerde voortbewegingstoestellen;
de gedragsregels voor voortbewegingstoestellen zijn trouwens in belangrijke
mate geïnspireerd op de gedragsregels die voor steps en rolschaatsen werden
uitgewerkt.

Wanneer verwezen wordt naar 15 km/u als maximumsnelheid, dan slaat dit op
een ultieme bovengrens voor het motorvermogen van de gemotoriseerde
voortbewegingstoestellen. Om buiten de homologatieverplichting te blijven
wordt een onderscheid gemaakt tussen de gemotoriseerde
voortbewegingstoestellen die uitgerust zijn met een motor om niet sneller
dan stapvoets te rijden en de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen
bestemd voor mensen met een beperkte mobiliteit waarvoor geen snelheidsgrens
opgelegd wordt. In praktijk slaat de bovengrens van 15 km/u alleen op deze
laatste categorie voortbewegingstoestellen.
Voor toestellen die louter met spierkracht voortbewogen worden, hangt de
maximumsnelheid fysisch af van het vermogen dat de gebruiker met zijn
spierkracht kan ontwikkelen; ditzelfde geldt trouwens ook voor fietsers en
voetgangers.

De Wegcode voorziet in snelheidsbeperkingen op de openbare weg, en deze
moeten door iedere gebruiker nageleefd worden, ook door diegenen die zich
niet-gemotoriseerd voortbewegen (artikel 11 in de Wegcode).

Meer concreet is het de bedoeling dat rolschaatsers op trottoirs niet
sneller vooruitgaan dan stapvoets. Gaan ze sneller vooruit dan doen ze dit
op dezelfde plaats op de openbare weg als waar de fietsers rijden (rijbaan,
al dan niet gemarkeerd fietspad), hierbij moeten de snelheidsbeperkingen die
opgelegd worden aan alle bestuurders gerespecteerd worden. Normaal gezien
blijven de snelheden die met spierkracht ontwikkeld worden, onder deze
snelheidsbeperkingen : 20 km/u in (woon)erven, 30 km/u in zones 30 en
schoolomgevingen, 50 km/u binnen de bebouwde kom, enz..
Er moet verder een onderscheid gemaakt worden tussen een verplaatsing op de
openbare weg, tussen en samen met verschillende andere weggebruikers, en een
sportprestatie die verricht wordt op een sportterrein of op een daartoe
afgesloten vak van de openbare weg. Bij de verplaatsing op de openbare weg
moet men als gebruiker van een voortbewegingstoestel zijn gedrag steeds
afstemmen op dat van de voetgangers of dat van de fietsers waartussen men
zich voortbeweegt.

Voor meer informatie kan u steeds contact met me opnemen.

Vriendelijke groeten,

Marc Broeckaert,

Beleidscel van Minister van Mobiliteit Renaat Landuyt
Brederodestraat 9
1000 Brussel

tel 02/237.67.02
e-post marc.broeckaert@mobilit.fgov.be
http://www.ministerlanduyt.be
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Message par Mowglish »

Minister Renaat Landuyt a écrit : Geachte heer Persoons,

In navolging van uw mail van donderdag 1 december kan ik u het volgende
melden.

Inlineskates zullen inderdaad tot de groep van de voortbewegingstoestellen
behoren. Het voordeel van het toevoegen van deze categorie aan de wegcode
is dat duidelijker zal worden hoe gebruikers van deze vervoersmiddelen zich
moeten gedragen in het verkeer.

Voor niet-gemotoriseerde voortbewegingstoestellen geldt geen absolute
snelheidslimiet. Wanneer deze vervoersmiddelen stapvoets voortbewegen,
horen ze thuis op het voetpad. Rijden ze sneller, dan dienen ze zich te
gedragen als een fietser, en dus op het fietspad te rijden. Uw voorstel om
het statuut van fietser toe te kennen aan rolschaatsers, maakt dus deel uit
van de aangekondigde aanpassing van de wegcode.

Concreet komt het er op neer dat u, wanneer u zich verplaatst met uw
skeelers, thuishoort op het fietspad. U dient zich net als de overige
gebruikers van het fietspad aan de aangeduide maximumsnelheid te houden.

Ik wil hier wel opmerken dat ook fietsers en voortbewegingstoestellen die
zich dienen te gedragen als fietsers, gebonden zijn door artikel 10 van de
wegcode. Dit betekent dat de snelheid waarmee men zich voortbeweegt,
aangepast moet zijn aan de aanwezigheid van andere weggebruikers, de
weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de
verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg en de staat van zijn
voertuig. Men dient ook in alle omstandigheden te kunnen stoppen voor een
hindernis die kan worden voorzien.

Indien u op de hoogte wil blijven van de allernieuwste ontwikkelingen
omtrent dit thema of mijn mobiliteitsbeleid in het algemeen, zou ik u graag
mijn eigen website www.ministerlanduyt.be aanraden.

Ik zou ook graag van de gelegenheid gebruik maken om u uit te nodigen om uw
stem te laten horen voor meer verkeersveiligheid. Dit kan u doen door u aan
te melden op de website www.ikbenvoor.be die ik samen met het BIVV heb
opgestart. Via dit initiatief wil ik alle mensen, verenigingen en bedrijven
die willen ijveren voor een veiliger verkeer samenbrengen. Daardoor kunnen
deze verschillende krachten op een beter gecoördineerde manier worden
aangewend waardoor de impact op de verkeersveiligheid enkel kan groeien.

Ik hoop u met dit antwoord van dienst te zijn en u als minister van
Mobiliteit niet teleur te stellen. Indien u nog verdere vragen, opmerkingen
of suggesties heeft, laat dan zeker niet na om mij opnieuw te contacteren.

Met vriendelijke groet,

Renaat Landuyt
Minister van Mobiliteit
Ministre Renaat Landuyt a écrit :
Cher monsieur Persoons,
Suite à votre mail de jeudi 01 decembre 05, je peux vous communiquer ceci:

Le patin à roulettes appartiendra en effet au groupe des véhicules lents. L'avantage de l'intégration de cette catégorie au code de la route est qu'il sera plus clair pour les utilisateurs de ce moyen de locomotion de connaître le comportement à adopter dans la circulation.
Aux appareils de locomotion lents non motorisés ne sera appliquée aucune limitation de vitesse. Lorsque ceux-ci se déplacent à l'allure du pas, ils sont autorisés à utiliser les trottoirs. S'ils se déplacent plus rapidement, ils sont considérés comme des cyclistes et peuvent dès lors emprunter les pistes cyclables.

Votre proposition de donner le statut des cyclistes aux patineurs fait donc partie de l'adaptation annoncée du code de la route.
Concrètement cela signifie que lorsque vous vous déplacez à rollers sur les pistes cyclables, vous devez respecter comme tous les autres usagers les limitations de vitesse.

Je porte à votre attention le fait qu'aussi bien les cyclistes que les autres usagers qui peuvent se comporter comme tels sont tenus de respecter l'art 10 du code de la route.
Cela signifie que la vitesse de déplacement doit être adaptée à la présence des autres usagers de la route, aux conditions athmosphériques, à la largeur de le voie praticable, à sa praticabilité, à la densité du trafic, à la visibilité et l'état du véhicule.
On doit aussi en toutes circonstances pouvoir s'arrêter devant un obstacle qui doit être prévu.
Si vous voulez être tenu au courant des développements les plus récents en la matière ou de ma politique de mobilité en général, je vous conseillerai volontier mon website : www.ministerlanduyt.be.

Je profite aussi de l'occasion pour vous inviter à faire entendre votre voix pour plus de sécurité routière. Vous pouvez pour ce faire vous inscrire sur le website www.ikbenvoor.be que je viens de démarrer en collaboration avec le BIW.
Par cette initiative, je veux réunir tous les gens, entreprises et associations qui veulent collaborer à une circulation sécurisée.
Par la même, les différentes forces présentes pourront agir de manière plus coordonnée pour obtenir un impact sur une sécurité routière grandissante.

J'espère vous avoir rendu service avec ma réponse et en tant que ministre de la mobilité, ne pas vous avoir déçu.

Si vous avez d'autres questions, remarques ou suggestions, n'hésitez évidemment pas à me recontacter.

Avec mes salutations amicales.
Rennaat Landuyt.
Ministre de la mobilité
Marc Broeckaert a écrit :
Mijnheer Persoons,

Minister Landuyt heeft me gevraagd om u onderstaand antwoord op uw mails van
6 december en 23 december 2005 toe te sturen.

Met het nieuwe concept "voortbewegingstoestellen" wil de Minister een plaats
geven in het verkeersreglement aan een hele reeks van gemotoriseerde en
niet-gemotoriseerde hulpmiddelen bij het verplaatsen. Het gaat hierbij om
middelen waarmee men zich niet-gemotoriseerd kan voortbewegen en die toch
geen rijwiel zijn, en om gemotoriseerde hulpmiddelen die niet onderworpen
zijn aan de typegoedkeuring voor twee-, drie- of vierwielige
motorvoertuigen. Met dit nieuwe ruim gedefinieerde concept wordt vermeden
dat het verkeersreglement zou moeten bijgestuurd worden voor elk nieuw
verplaatsingshulpmiddel dat op de markt verschijnt. De steps en
rolschaatsen die sedert 1 januari 2004 uitdrukkelijk in de Wegcode onder
artikel 2.15.2 ingevoerd werden, worden nu opgeslorpt door het nieuwe
concept : zij behoren tot de niet-gemotoriseerde voortbewegingstoestellen;
de gedragsregels voor voortbewegingstoestellen zijn trouwens in belangrijke
mate geïnspireerd op de gedragsregels die voor steps en rolschaatsen werden
uitgewerkt.

Wanneer verwezen wordt naar 15 km/u als maximumsnelheid, dan slaat dit op
een ultieme bovengrens voor het motorvermogen van de gemotoriseerde
voortbewegingstoestellen. Om buiten de homologatieverplichting te blijven
wordt een onderscheid gemaakt tussen de gemotoriseerde
voortbewegingstoestellen die uitgerust zijn met een motor om niet sneller
dan stapvoets te rijden en de gemotoriseerde voortbewegingstoestellen
bestemd voor mensen met een beperkte mobiliteit waarvoor geen snelheidsgrens
opgelegd wordt. In praktijk slaat de bovengrens van 15 km/u alleen op deze
laatste categorie voortbewegingstoestellen.
Voor toestellen die louter met spierkracht voortbewogen worden, hangt de
maximumsnelheid fysisch af van het vermogen dat de gebruiker met zijn
spierkracht kan ontwikkelen; ditzelfde geldt trouwens ook voor fietsers en
voetgangers.

De Wegcode voorziet in snelheidsbeperkingen op de openbare weg, en deze
moeten door iedere gebruiker nageleefd worden, ook door diegenen die zich
niet-gemotoriseerd voortbewegen (artikel 11 in de Wegcode).

Meer concreet is het de bedoeling dat rolschaatsers op trottoirs niet
sneller vooruitgaan dan stapvoets. Gaan ze sneller vooruit dan doen ze dit
op dezelfde plaats op de openbare weg als waar de fietsers rijden (rijbaan,
al dan niet gemarkeerd fietspad), hierbij moeten de snelheidsbeperkingen die
opgelegd worden aan alle bestuurders gerespecteerd worden. Normaal gezien
blijven de snelheden die met spierkracht ontwikkeld worden, onder deze
snelheidsbeperkingen : 20 km/u in (woon)erven, 30 km/u in zones 30 en
schoolomgevingen, 50 km/u binnen de bebouwde kom, enz..
Er moet verder een onderscheid gemaakt worden tussen een verplaatsing op de
openbare weg, tussen en samen met verschillende andere weggebruikers, en een
sportprestatie die verricht wordt op een sportterrein of op een daartoe
afgesloten vak van de openbare weg. Bij de verplaatsing op de openbare weg
moet men als gebruiker van een voortbewegingstoestel zijn gedrag steeds
afstemmen op dat van de voetgangers of dat van de fietsers waartussen men
zich voortbeweegt.

Voor meer informatie kan u steeds contact met me opnemen.

Vriendelijke groeten,

Marc Broeckaert,
Marc Broeckaert a écrit :
Monsieur Persoons,

Le Ministre Landuyt me demande de vous envoyer la réponse ci-dessous à vos mails du 06 et 23 décembre 05.

Avec le nouveau concept de "appareils de locomotion lents", le ministre veut donner à toute une série d'engins de locomotion motorisés et non motorisés, une place dans le code la route.
Il s'agit donc des appareils de locomotion non motorisés avec lesquels on ne peut pas marcher et qui ne sont pas des cycles et des moyens de locomotion motorisés mais qui ne répondent pas aux conditions pour être assimilés aux véhicules motorisés autorisés à 2-3 ou 4 roues.

Avec cette nouvelle appellation plus largement définie, on évite tout nouveau changement du code de la route chaque fois qu'un nouveau type de moyen de transport apparaît sur le marché.

Les trottinettes et patins à roulettes qui depuis le 01 janvier 04 font expressément partie du code de la route sous l'article l'article 2.15.2 sont maintenant absorbés par le nouveau concept.
Ils font maintenant partie des appareils de locomotion non motorisés. Les règles de comportement des usagers de ces engins de locomotion sont d'ailleurs largement inspirés des règles qui ont été élaborées pour les trottinettes et patins à roulettes.

Lorsque la vitesse de 15Km/h est stipulée, il s'agit dela vitesse maximum pouvant être développée par le moteur des engins de locomotion lents motorisés.
Pour rester hors de obligations d'homologation, une distinction est faite entre les appareils de locomotion lents équipés de moteurs n'allant pas plus vite que l'allure du pas et les engins de locomotion motorisés des personnes à mobilité réduite.
En pratique, la limite de 15 Km/h porte uniquement sur cette dernière catégorie.
En ce qui concerne les appareils de locomotion qui utilisent exclusivement la force musculaire pour se déplacer, leur vitesse définie dépend uniquement de la puissance physique de l'utilisateur. C'est aussi valables pour les cyclistes et piétons.

Le code la route a prévu des limitations de vitesse qui doivent toutefois être respectées par tous les usagers même non motorisés (Art 11 du code de la route).

Pour être concret, le patineur lorsqu'il se déplace sur le trottoir, doit le faire au pas.
Lorsqu'il veut rouler plus vite, il devra le faire sur la voie publique aux mêmes conditions que le cycliste (que la piste soit marquée ou pas).
Dans ce cas, les limitations de vitesse doivent être respectées.
Etant donné que les vitesses maximum développées par la force physique restent normalement dans les limites suivantes:
-20Km/h dans les zones d'habitation
-30Km/h dans les zones 30 et aux abords des écoles
-50Km/h dans les communes etc...

Une distinction entre déplacement sur la voie publique parmis les autres usagers et une prestation sportive sur terrain de sport ou sur route fermée doit encore être faite.
Lors du déplacement sur voie publique, on doit toujours intégrer son comportement en tant qu'utilisateur d'appareil de locomotion lents comme les piétons et cyclistes.

Pour plus d'informations, vous pouvez toujours me contacter.

Salutations amicales.

Marc Broeckaert
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ophm
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Message par ophm »

t'es génial! :lol:
Move on STS Line! It's more than just skating
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